Gårdsförsäljning

I dag lade regeringen fram ett förslag om att tillåta gårdsförsäljning och äntligen får Sverige ta steget in i vuxenvärlden. Reaktionerna lät inte vänta på sig, IOGT-NTO’s förbundsordförande säger att det hotar Systembolagets alkoholmonopol och kommer att leda till ökad alkoholkonsumtion. I mina ögon är det en skev verklighetsuppfattning.

Enligt förslaget skall varje person få köpa 70 cl sprit och tre liter vardera av vin, starköl och andra jästa drycker. Dryckerna får säljas mellan klockan 10 och 20 direkt till den som betalat för ett besök, till exempel en guidad tur eller en föreläsning.
Hur det skall leda till ökad alkoholkonsumtion har jag svårt att förstå. Jag tycker att IOGT-NTO är en organisation som gör ett mycket bra jobb framför allt med barn och unga, men när det kommer till sådana här frågor är de alltid negativa med samma argument.
Att de sitter med i referensgrupper tillför ingenting eftersom alla vet deras inställning, de är emot och det har jag full respekt för. Jag tror att en nykter alkoholist eller en missbrukare skulle tillföra mer till utredningarna och de skulle peka på att gårdsförsäljning inte leder till ökad alkoholkonsumtion.

Billig alkohol och tillgänglighet dygnet runt är ett långt större problem. På Systembolaget kan du idag exempelvis köpa 50 cl öl för 12,90 eller 3 liter vin i box för 195,00, det är ett mycket större problem än att mikrobryggerier får sälja 33 cl för mellan 30 och 40 kronor. Jag tror att Ey’Bro, Arboga 10,2, Norrlands Djup, Tr3 Apor, Castillo de Gredos, den söta cidern POMPOM Chokladboll eller ”Vanlig vodka” är ett mycket större problem för alkoholkonsumtionen än gårdsförsäljning på This is How och GinGin i Piteå eller Brändö Destilleri. Den sistnämde är faktiskt den enda i Sverige som gör sin sprit från grunden. Bara det värt en applåd. Literpriset för den vodkan är 435 kronor högre än för ”Vanlig Vodka”, leder det till högre alkoholkonsumtion?

Numera är det mycket billigare att köpa öl i Sverige än i exempelvis Estland, Lettland och Litauen, något som kändes som en utopi för 10 år sedan. Trots att vi har ett monopol så pressas priserna och marginalerna minskar.
Ett annat problem är tillgängligheten, i Sverige kan du köpa 3,5 %-ig öl dygnet runt, vilket för mig är en gåta för mig med tanke på den alkohollagstiftning vi har. Jag som är morgonpigg och springer varje dag brukar ta min Stockholmsrunda vid 4-tiden ibland och avslutar med en kaffe på 7-Eleven på Vasagatan och det är alltid någon där som köper ett 6-pack för att avsluta eller påbörja festen, det är ett mycket större problem.
Jag är övertygad om att gårdsförsäljningen för med sig många positiva effekter exempelvis för besöksnäringen. Att besökare köper med sig några öl, ett par flaskor vin eller en flaska gin eller vodka ökar intäkterna för dessa näringsidkare och ökar möjligheten för överlevnad. De får verka på samma villkor som deras kollegor utanför Sveriges gränser.
Fler bryggerier kommer säkerligen också att öppna taproom något som också innebär fler arbetstillfällen.

Förhoppningsvis medför det här också ett än större intresse för att dricka hantverksmässigt gjord dryck vilket leder till att de köper dyrare, men dricker mindre en stort vinst för folkhälsan jämfört med en platta Norrlands Djup.

Jag personligen är mycket nöjd med den service jag får via Systembolagets butiker, personalen är fantastisk oavsett vart i landet du är, även om Piteå är bäst i klassen.
Det jag kan vända mig mot gällande Systembolaget är många av de produkterna som kommer in i fast sortiment, exempelvis vinet Zensa Rosso Terre Siciliane Organico 2023 som lanserades 1 juni, 99 kronor för en liter och 10 gram socker per liter, det är inget annat än ett uppsminkat ”hitte på vin” som genom sin höga sockerhalt definitivt leder till en högre alkoholkonsumtion raka motsatsen till Systembolagets uppdrag. Debatten lär fortsätta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *